Hvad vil de have?
Adspurgt i fokusgrupperne var respondenterne klare i mælet: De vil gerne have mere stof om og med unge formidlet i øjenhøjde. Næppe særligt overraskende i øvrigt. Derfor var det så meget desto mere spændende at se, hvem der klippede hvad ud af aviserne. På nær Weekendavisens sektion ”Faktisk” (som i fokusgrupperne generelt blev betegnet som attraktiv, særligt blandt vi-læsere), er de gængse avistilbud ikke målrettet et yngre publikum.
Kontur af spirende medborgere med informationsbehov og hang til underholdning
En optælling af udklip på plancherne giver følgende samlede ”ønskeprioritering” for hele målgruppen. Opgørelsen skal læses fra den præmis, at optællingen er antal udklip og ikke fx spalteplads.
Politisk stof skal være relevant for mit liv hvis jeg skal læse det. SU stof, ikke efterløn, pige 16 år, Nordsjælland
Indland/samfund/politik er altså topscorer betragtet som enkeltområde. Herunder kunne desuden regnes området Børn/unge/skole. Det signifikante højdespring på området fortæller os, at der blandt de avislæsende unge eksisterer en samfundsinteresse og derved en modtagelighed for publicistisk indhold i klassisk forstand.
Jeg springer altid om til de sidste sider, for der er altid Wulfmorgenthaler i Urban, dreng 14 år, Storkøbenhavn
Når det er noteret, bemærker vi at områderne Gossip, Tegneserier, Sport og Krydsord/sudoku tegner sig for samlet set 30,8 % Sammenlægger vi tallet med Satire (bladtegninger), tegner de underholdende stofområder sig for ikke mindre end 35,1 %.
Jeg tror meget på avisernes anmeldelser, for de har ingen gevinst ved at vælge den ene frem for den anden, dreng 16 år, Østjylland
Endelig tolker vi en udpræget opfattelse af, at avisens servicestof nyder høj anerkendelse. Dødsannoncer og navnestof, vejr og tv tilsammen udgør 8,1 %. Tillægger vi forbrugerstof, her aggregeret som anmeldelser/test og it/medier/teknologi, kommer vi op på 16,1 %.
Kulturstof bredt iberegnet udgør andelen af service-/forbrugerstofstof 23,9 %.